lauantai 23. helmikuuta 2013

Opettajaesittely: Miro

"Sä olet vain liian kaunis häpeemään."
"On niitä ihmisiä, jotka tykkäävät olla esillä ja huomion keskipisteenä. Sitten on meidän Miro."

Moikkeliskoikkelis.

Yllä olevat lauseet ovat lainattu hyvältä ystävältäni ja luokkatovereiltani. Olen siis opettajajoukon nuorin ja varmasti epäpätevin hoitamaan hommaani, mutta silti ihminen, joka tietää paljon ja vähän liikaa esiintymisestä. Bootcampilla opetan ihmisille esiintymistä, käytännössä. Opiskelen sosionomi kirkon nuorisotyöntekijäksi, eli uravalinnallani ei ole mitään tekemistä harrastusteni kanssa.

Vuonna 2006 osallistuin ensimmäisen kerran teatteri-ilmaisun oppitunneille kotipaikkakuntani työväenopistossa. Olin jo kerrasta myyty ja vietinkin opistolla ja teatterilla viitisen vuotta. Takana on siis suuri määrä näytelmiä isoista musikaaleista pienempiin kahden hengen intensiivisiin dialogeihin. Tärkein opettajani näinä vuosina oli ohjaajamme, joka itse on valmistunut Tampereen yliopiston näyttelijätyön laitokselta ja tehnyt rooleja teattereissa ja televisiossa.

Kuitenkaan opiston tarjoama koulutus ei riittänyt minulle. Lähdin kehittämään itse itseäni ja esiinnyin paljon yksin. Olen tehnyt suurempia juontokeikkoja mm. avajaistilaisuuksia ja wcs-karsinnan juonto vuonna 2011 Traconissa. Olen tehnyt myös Stand up -keikkoja.

Lukion aikana osallistuin jokaiseen mahdolliseen konserttiin soittamalla ja laulamalla ja järjestin muutaman suuremman musikaalin lukiolle. Lukion jälkeen vaihdoin paikkakuntaa ja päädyin teatterista tanssin pariin. Osallistuin erilaisille tanssitunneille, joista rakkaimmiksi jäi mieleen Street- ja Popping-tunnit. Tanssissa opin paljon kehonhallinnasta ja omasta lavakuvasta.

Cosplayhin tutustuin ensimmäistä kertaa vuonna 2006 ja olen siitä asti pukeutunut hassuihin pukuihin. Kisoja on takana muutamia, joista mainittakoon viime vuoden Helsingin Chibiconissa saatu kunniamaininta parhaasta esityksestä. 



Kuitenkaan runsas harrastaminen ei tee vielä ihmisestä opettajaa. Olen vuosien varrella seurannut paljon esityksiä ja ottanut niistä materiaalia talteen. Katselin jopa yhden kauden kokonaan Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa, vaikka vihasinkin sitä, ihan vain siksi, että voisin oppia jotain. Samoin olen seurannut lukuisia näytelmiä ja muita esityksiä. Pikku hiljaa aloin oppia esiintymisestä paljon ja ymmärtää miksi jokin asia näyttää paremmalta kuin toinen.

Bootcampilla aion saada ihmiset hikoilemaan, saamaan mustelmia ja kuolemaan tyylikkäästi. Varaa mukaan siis verkkarit, sisäkengät ja juomapullo. Ensiapu saadaan toivottavasti paikan päältä. ;)

Jos se ei satu, se ei näytä hyvältä. -Minä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti