maanantai 22. huhtikuuta 2013

Opettajaesittely: Ari Savonen


Olen itseoppinut Efekti- ja Tehostemaskeeraaja. Teen alan hommia Studio Aki Korpisella (jyväskylä) opettajan assistenttina 2013 toukokuuhun asti, ja hommiin kuuluupi mm. tehostemaskeeraus, kuvaaminen ja välillä mallina olo.
On tavallaan aika huvittavaa kun nykyään teen enimmäkseen keikkaa/töitä (tehoste)maskeeraajana & näyttelijänä, kun maskeeraajana minulla ei ole koulutusta ja näyttelijänä takana vain näyttelijälinja Voionmaan Opistolla. Hyväs mieles :)
Koulutukseltani olen media-assistentti, valmistuin 2006 ja erikoituin videokuvaamiseen ja editointiin. Näyttelijälinjan lisäksi olen myös käynyt Voionmaan Opistolla elokuva- ja TV linjan.
Monipuolisesti on tullut tehtyä kaikenlaista. Media-assistentti (amis) aikoina olin paljon mukana teatteritoiminnassa, mm. teatteri-ilmaisun kurssilla, ja tykkäsin myös esiintyä kameran edessä. Innostuin myös kuvaamaan ja leikkaamaan videoita vapaa-ajalla. Silloin minun taitoni näyttelijänä oli aika heikot, ja kuvaajana & leikkaajana tein aika perusjuttuja. Noin pari vuotta myöhemmin aloin ottamaan hommat enemmän tosissaan.
Näyttelijänä en halunnut enää vain pelleillä vaan halusin kehittyä, kuvaajana & leikkaajana halusin haastaa itseni tai kokeilla jotain uutta.

Aloin pian tekemään omia videoitani, mm. lyhytelokuvia ja siinä opinkin paljon kun piti nolla-budjetilla tehdä kaikki ja vastata lähes kaikesta itse.

Innostuin kirjoittamaan tarinoita ja halusin myös nähdä jotkin niistä videolla, joko lyhytelokuvana tai musavideona. 
Ohjasin, kirjoitin, tuotin, kuvasin & leikkasin omat videoni, usein myös näyttelin niissä ja olin mukana puvustuksessa, lavastuksessa ja maskeeraamisessa.
Videot eivät olleet mitään erikoisia. Kuvan- ja äänenlaatukaan ei ollut parhaasta päästä, mutta aina halusin miettiä sisältöön jotain erikoista, ja se jokin erikoinen oli yleensä jokin erillainen hahmo ja tämä hahmo oli yleensä maskeerattu & puvustettu hyvin eri tavalla kuin muut hahmot, oli sitten kyseessä draama tai kauhu tai komedia. Tykkäsin ajatuksesta että miten yksi erillainen hahmo muuttaa koko pätkän ns. ilmettä ja ulkonäköä, vain kun se on hyvin maskeerattu ja puvustettu.

En silloin ajatellut maskeeraajan hommia tai ammattia vaikka tykkäsin tehdä huvin vuoksi perusmaskeeraamista ja kasvomaalaamista jne. En oikeastaan ajatellut itseäni maskeeraajana, mutta kiinnostuin ja innostuin siitä että miten maskeerauksella saa videosta paljon visuaallisemman tai jopa surrealistisen.

Lempielokuviini kuuluu paljon genre-elokuvia, kuten kauhu, scifi ja fantasia elokuvia.
Rakastan myös Universallin klassikko(hirviö)elokuvia kuten Frankenstein, The Wolf Man & Creature From Black Lagoon, ja halusin 2010 kesällä tehdä näiden leffojen hengessä mustavalkoisen tribuutti-kauhulyhytelokuvan.
Efekti- ja Tehostemaskeeraus oli (old school - hengessä) isossa roolissa, mutta en löytänyt ketään tekemään tätä isoa työtä, joten aloin itse tekemään ja testailemaan erillaisia tehostemaskeerauksia.
Olin aikasemmin vain vähän käyttänyt nestemäistä lateksia ja maskeerausvahaa maskeeraukseen, mutta en koskaan niin tosissaan tai paljon, lähinnä olin vain pelleillyt.
En ollut aikasemmin tehnyt niin paljon maskeeraussuunitelmia ja testejä.
Tämä lyhytelokuva ei toteutunut, vaan kaatui lyhyessä ajassa, mutta se ei haitannut minua koska onnistuin tehostemaskeeraus suunnitelmissa/testeissä. Olin tyytyväinen maskeerauksiini ja aloin ensimmäistä kertaa tekemään astetta vakavammin kyseisiä hommia, ja halusinkin oppia + tehdä lisää Efekti- ja Tehostemaskeerausta.

Aloin itsenäisesti tekemään lyhytelokuvia tai koulutöitä joissa pystyin hyödyntää ja käyttää tehostemaskeerausta. Halusin myös tukea ja auttaa muiden koulu- tai independent - projekteja joissa oli tarvetta tehostemaskeeraukselle.

Opin jokaisessa projektissa aina jotain uutta, ja edelleen opin kun tekee/kokeilee jotain uutta.
2010-2013 olen ollut monissa musavideo, lyhytelokuva, valokuva, mainos ja live-tapahtuma projekteissa. Parissa leffassa olen ollut vain assarina, mutta pian 2013 kesällä aloitan hommat parissa täyspitkässä elokuvassa tehostemaskeeraajana & näyttelijänä.
Olen myös saanut 5 ohjaamaani lyhytelokuvaa eri filmifestivaaleille, mm. "Rotland/Jadi" Trash and Underground Film Festivaalille (tampere) ja "Inmind Videozone" joka oli "IIK!!" kauhuelokuvafestivaalilla 2012 ehdokkaani parhaaksi kauhulyhytelokuvaksi. Inmind Videozone saa 2013 vuoden loppuun mennessä jatko-osa lyhytelokuvan.
Cosplay-historiani on lyhyt. Moni kaverini harrastaa Cosplayta ja minun on monesti pitänyt lähteä mukaan mutta aina on ollut huono aika. Olen kyllä ollut hengessä mukana mm: naamiaisissa, larp ja muissa live-tapahtumissa.
Vasta/vihdoinkin tänä vuonna olen päässyt aloittamaan Cosplay-tapahtumat.

2013 "Tampere Kuplii" tapahtumassa olin pitämässä ensimmäistä luentoani aiheesta Efekti- ja Tehostemaskeeraus. 

Alunperin otin yhteyttä tapahtumaan jos voisin auttaa jotenkin, esim maskeeraushommissa jne, mutta "Tampere Kuplii" tarjosi tilaisuutta pitää luento. Innostuin ja suostuin. Se meni hyvin ja näillä näkymin ensi vuonna uudestaan.
Intohimokseni onkin tullut/muodotunut Efekti- ja Tehostemaskeerauksen yleistäminen suomessa.

Bootcamp Cosplayssa tulenkin pitämään ns. maskeeraus-pajaa/toimintaa yllä.

Bootcampissa teen live-maskeerausta ja puhun tehostemaskeeraamisesta, että voi tulla rohkeasti kysymään jos on jotain kysyttävää ja EHKÄ myös maskeeraan lössiä jne.
Näillä näkymin olen tänä vuonna mukana parissa muussakin CON / cosplay tapahtumassa, tehostemaskeeraus hommissa, joko luentoa pitämässä tai muuta hommaa.
Toivottavasti luento + elokuva ja muita hommia tulloo lisää. Tällä hetkellä parin X-paikan kanssa neuvottelen siitä jos pääsisin heille hommiin ja pitämään omaa Efekti- ja Tehostemaskeeraus kurssi/paja-toimintaa.
Katsoo mitä tapahtuu... 
Tästä on hyvä jatkaa...

- Ari.

https://fi-fi.facebook.com/AriSavonenMaskeerausMakeUpFx
Kuvat: Pasi Tiitola, Erno Kanko, Mikko Heino & Ari Savonen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti