sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Opettajaesittely: Yumi


Olen tämän iloisen järjestäjäjoukon toiseksi nuorin jäsen ja opiskelen Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa (esittävien taiteiden) pukusuunnittelijaksi. Paljastetaan kortit heti ensikättelyssä ja sanottakoon, että tulen Cosplay Bootcampilla opettamaan asioita meikkaamisesta ja peruukeista.


o3o


Olen ollut kuvataideluokilla niin pitkään kuin se on ollut opin tiellä mahdollista ja olin lukion viimeisenä vuonnakin vielä varma, että minulla ei ole muita vaihtoehtoja loppuelämälleni kuin vapaan taiteilijan tai kuvataideopettajan titteli. En kokenut osaavani mitään muuta, mutta opinnonohjaajani onneksi tajusi, että kutsumukseni oli jossain muualla ja suuntasi minut siis yrittämään vaatetuksen puolelle. Hain sekä muodin että esiintymisvaatteiden pariin, enkä kadu ollenkaan, että valitsin kahdesta hyväksytystä paikasta sen elokuvien ja teatterin luokse johtavan. Olen puvustanut vasta yhden kunnon näytelmän (Arki elämää) sekä osallistunut viime vuonna Uneton48-lyhytelokuvakisaan PrimeBokeh-ryhmässä. Opintoni ovat yhä vasta alkutaipaleella, mutta oma kutsumukseni on ehdottomasti enemmän elokuvan kuin teatterin puolella, vaikka molempia katkeransuloisesti rakastankin. Nautin elokuvien vaatteiden, maskien ja kampausten yksityiskohtaisuudesta ja herkkyydestä, miten pienet detaljit ovat teatterinäyttämön suurpatinointeja hienovaraisempia mutta ehdottoman tärkeitä.


Tunnelmakuva Arki elämää -näytelmästä.
Kuvassa: Amanda Nyman (vas.), Joonas Kääriäinen (kesk.) ja Olli Rahkonen (oik.)
Kuva © Mitro Härkönen


Aloitin cosplayn vuoden 2008 alussa lukioaikoinani ystävien ehdottelun alaisena ja jäin heti koukkuun. Nautin siitä, miten omaa luovuuttaan sai purkaa ja tuoda esille hyvässä yhteisymmärryksessä ja läheisyydessä. Kävin harvemmin seuraamassa conien tarjoamaa ohjelmaa cosplay-kisoja lukuun ottamatta ja vietin aikani mieluummin vain ystävien kanssa hengaten. Vuosien kuluessa olen tutustunut aina vain uusiin ihmisiin ja kuullut ja nähnyt miten coneja järjestetään ja kiinnostukseni on kasvanut ja ohjautunut enemmän conien sille puolelle. Nykyään olen toiminut siis enemmän vänkärinä infossa ja mammaillessa, viime vuodesta lähtien pikkuhiljaa enemmän myös tuomaroidessa. Olen sen verran ujo ja itsekriittinen, että cosplay-kisaamiset ovat jääneet vain siihen yhteen kertaan, ja ohjelmia en ole itse pitänyt koskaan. Olen silti enemmän kuin innokas yrittämään sitä joskus, ja tähän hommaan mukaan päästessäni suorastaan hykerryttää jännityksestä!


Toistaiseksi ainoa, muttei missään nimessä viimeiseksi jäävä kisapukuni.
Fran - Final Fantasy XII, Tracon 2011, pro-sarjan 3. sija
Kuva © Tytti Levänen


En ole koskaan väittänyt -- enkä koskaan tule väittämäänkään -- että olisin ammattitasoinen tai edes koulutusta saanut kosmetiikka-alan osaaja. Olen koko pienen elämäni ollut kiinnostunut hiuksista ja meikeistä, vaikka arkisessa elämässäni olenkin melkoisen laiska meikkaamaan kouluun, uni kun nyt sattuu menemään sen edelle. Ankaran kiinnostuksen myötä olen kolunnut läpi isot kasat lehtiä ja nettisivuja, sekä tuijotellut häpeilemättömästi vastaan tulevien ihmisten nassuja näiden monien vuosien myötä aina ala-asteelta tähän päivään. Minua kiinnostaa hirvittävästi ihmisten kasvot ja niiden luusto, se miten niitä voidaan muokata mahdollisimman huomaamattomasti, mutta monissa tapauksissa myös näyttävästi. Olen vielä melkoisen uusi tuttavuus tehostemaskeerauksen kanssa, en ole sen varsinaisia osa-alueita päässyt kauheasti kokeilemaan itselleni, mutta tiedän kyllä ison kirjon asioita ja kikkoja siihen liittyen. Sen sijaan saattaisin uskaltaa väittää olevani melkoisen konkari arkisempien meikkien ja niiden käytön kanssa, huolimatta itseoppisuudestani. Osan osaamisestani olen nivonnut joulukalenterin muotoon oman cosplay-blogini puolella. Arvostan hirveästi myös erikoisia hiusmalleja ja -värejä ja lopetinkin kampaamoilla käymisen yläasteen puolivälissä, sillä kampaajat eivät koskaan tuntuneet ymmärtävän upeita hiusvisioitani, ja ryhdyin leikkaamaan tukkani itse. Takana on siis reilut seitsemän vuotta aktiivista hiustenleikkaamista ja värjäämistä eri välineillä niin oman kuin ystävienkin päiden kanssa, tähän päälle cosplayn mukana tuomansa peruukit.


Intoudun turhankin usein kokeilemaan erilaisia meikki- ja hiusjuttuja.
Kuva © minä


Toivon näkeväni teitä siis meikkien ja peruukkien parissa Cosplay Bootcampilla! Ehdotuksia ja toiveita opetuksen sisällöstä otetaan vastaan enemmän kuin mielellään!

- yumi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti